Ulotki składane
BLOG

Jak zrobić wyróżniającą się ulotkę składaną?

Pomimo rosnącej popularności marketingu cyfrowego ulotki składane są nadal jednym z najlepszych rodzajów materiałów marketingowych. Pozwalają opowiedzieć historię Twojej marki i nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami.

W tym artykule przeprowadzę Cię przez cały proces tworzenia własnej ulotki składanej. Gdy przyjrzymy się każdemu etapowi procesu, podzielę się dodatkowymi wskazówkami, dzięki którym Twoje ulotki będą za każdym razem wyróżniać się.

Ale wcześniej przyjrzyjmy się bliżej, czym jest ulotka składana oraz różnym sposobom wykorzystania tych materiałów do wzmocnienia firmy.

Co to jest ulotka składana?

Ulotka składana to drukowany materiał marketingowy lub promocyjny używany przez firmy i organizacje do przekazywania informacji o swoich produktach, usługach lub marce.

Ulotki składane są zazwyczaj drukowane na papierze i składane do kompaktowego formatu, dzięki czemu można je łatwo rozprowadzać. Te materiały drukowane zazwyczaj zawierają kombinację tekstu, obrazów i grafik, których zadaniem jest przyciągnięcie uwagi i udostępnienie czytelnikowi istotnych szczegółów.

Ulotki składane mogą służyć różnym celom, w tym:

  • Marketing produktu lub usługi
  • Promocja wydarzenia
  • Świadomość marki
  • Treści edukacyjne
  • Przewodniki turystyczne i podróżnicze

Ulotki są nie tylko szybkie i niedrogie w przygotowaniu, ale dają firmom możliwość bezpośredniego dotarcia do odbiorców poprzez prezentację lub dystrybucję w określonych miejscach. Na przykład: poczta bezpośrednia, wystawy w sklepach, targi i wydarzenia.

Namacalny, poręczny charakter ulotki składanej pomaga również stworzyć bardziej zapadający w pamięć kontakt z odbiorcami. Istnieje duża możliwość, że klient zabierze ze sobą Twoją ulotkę do wykorzystania w przyszłości, co zwiększa zasięg i trwałość Twoich działań marketingowych.

Jak zrobić ulotkę składaną?

Skoro już wiemy, czym jest ulotka i jakie korzyści niesie ze sobą dla biznesu, czas zabrać się do pracy! W tej sekcji przyjrzymy się, jak w siedmiu prostych krokach stworzyć skuteczną ulotkę składaną.

1. Określ cel swojej ulotki

Zanim zaczniesz twórczy proces projektowania ulotki, musisz najpierw dokładnie określić, co chcesz osiągnąć dzięki swojej ulotce.

Wyznaczenie jasnego, zdecydowanego celu dla każdej tworzonej ulotki sprawi, że Twój zespół będzie na właściwej drodze, od przekazywania wiadomości po ostateczny projekt. Niezależnie od tego, czy chcesz promować produkt, ogłaszać wydarzenie, czy uczyć swoich klientów. Ważne jest, aby dopasować każdy pojedynczy element do ogólnego celu ulotki składanej.

Jeśli wcześniej określisz swój cel, przygotujesz przekonującą ulotkę składaną, która wzbudzi znaczące zaangażowanie i przemówi do klientów.

2. Zrozum swojego klienta

Ostatnią rzeczą, której chcesz, jest marnowanie czasu i pieniędzy na tworzenie ulotki, która nie zachwyci Twoich klientów. Dlatego zrozumienie odbiorców jest koniecznością.

Na tym etapie prawdopodobnie masz przynajmniej ogólne pojęcie o tym, kim jest Twój klient. Ważne jest jednak, aby uzupełnić wszelkie luki w wiedzy, dokładnie badając preferencje, zachowania i potrzeby odbiorców. Możesz użyć szablonu persony kupującego (buyer persona), aby uporządkować swoje ustalenia.

Kiedy potrafisz w ten sposób namalować obraz swoich odbiorców, będziesz znacznie lepiej przygotowany do zajęcia się ich bolączkami i zmotywowania ich do działania za pomocą ulotki, która wtedy trafi w sedno.

3. Przedstaw treść swojej ulotki składanej

Kiedy już dobrze zrozumiesz cel swojej ulotki i to, komu ją udostępniasz, czas stworzyć zarys treści, które chcesz w niej uwzględnić.

Na tym etapie chodzi o określenie kluczowych punktów, które chcesz przekazać w swojej ulotce składanej. Mogą one obejmować cechy produktu, zalety, unikalne zalety lub historię Twojej marki. Dobrze jest wybrać już grafikę i obrazy, które planujesz użyć w tym momencie.

Podział treści na sekcje i nadanie priorytetów tematom pomoże Ci zachować porządek i współpracować z zespołem, aby zapewnić płynny przepływ pracy twórczej. Oznacza to również, że nie będziesz musiał zaczynać od zupełnie pustej kartki, jeśli chodzi o projektowanie ulotki, ponieważ masz już gotowy plan działania.

4. Utwórz treść i projekt swojej ulotki składanej

Zarys treści w dłoni, możesz teraz przystąpić do tworzenia pierwszej wersji ulotki składanej.

Treść i projekt to dwa główne elementy każdej świetnej ulotki, które ostatecznie określą sposób, w jaki ludzie będą postrzegać Twoją firmę.

To Twój czas, aby zabłysnąć jako marka, dlatego użyj charakterystycznego tonu głosu, logo, kolorów i czcionek. Wytyczne dotyczące marki są Twoim najlepszym przyjacielem podczas tworzenia autentycznych materiałów reklamowych.

Jak napisać świetną ulotkę?

Opracuj jasne, zwięzłe nagłówki i podtytuły dla każdej sekcji ulotki. Łącznie z wezwaniami do działania i danymi kontaktowymi. Pomogą one czytelnikowi i ułatwią nawigację po treści.

Podziel treść na krótkie kawałki. Przeładowanie projektu ulotki informacjami może przytłoczyć czytelników i sprawić, że stracą zainteresowanie jeszcze zanim zaczną czytać.

Zwróć się do czytelnika, aby Twoja ulotka wydawała się bardziej osobista. Rozmawiaj z nimi bezpośrednio, używając „ty”, kiedy tylko możesz i gdzie możesz.

Jak zaprojektować ulotkę, aby uzyskać maksymalny efekt?

Unikaj zdjęć stockowych, z których mogłaby skorzystać także Twoja konkurencja, i upewnij się, że wszystkie zdjęcia są wysokiej jakości, aby zapewnić profesjonalny wygląd ulotki.

Jeśli to możliwe, utwórz niestandardową grafikę lub użyj własnych obrazów w projekcie ulotki. Ponieważ zagwarantuje to, że elementy wizualne będą naprawdę wspierać cel Twojej ulotki składanej.

Zdecyduj się na projekt ulotki z wystarczającą ilością pustej przestrzeni wokół tekstu i obrazów, aby poprawić czytelność i dać swojemu projektowi przestrzeń do oddychania. Pomoże to również stworzyć poczucie równowagi i przejrzystości dla Twojego klienta.

5. Wybierz układ swojej ulotki

Pierwsza wersja projektu ulotki gotowa. Następną rzeczą, którą musisz zrobić, to wybrać układ ulotki, który najlepiej pasuje do Twoich treści. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na wykonanie niestandardowej ulotki, jej złożenie będzie miało realny wpływ na jej użyteczność.

Poniżej znajdziesz zestawienie najpopularniejszych składań ulotek.

Ulotka w formacie Tri-fold, składana na trzy części

Zacznijmy od najpopularniejszego formatu ze wszystkich – ulotki składanej na trzy części. Jak sama nazwa wskazuje, format ten polega na podzieleniu papieru na trzy równe części, aby utworzyć w sumie sześć paneli – trzy z tyłu i trzy z przodu.

Marki uwielbiają składane ulotki, ponieważ są wszechstronne i zapewniają mnóstwo miejsca na informacje, a jednocześnie są na tyle kompaktowe, że można je włożyć do kieszeni. Ten format jest szczególnie skuteczny w przypadku zestawienia produktów, programów wydarzeń i ofert usług.

ulotka składana

Źródło: dribbble.com

Ulotka w formacie Bi-fold, składana na dwie części

Format bi-fold polega na złożeniu papieru na pół, aby utworzyć dwa panele o jednakowej wielkości po każdej stronie. Taki układ tworzy w sumie cztery panele, dwa z przodu i dwa z tyłu.

Ulotka składana na pół, najlepiej nadaje się do dzielenia prostymi wiadomościami lub krótkimi i ciekawymi fragmentami treści. Świetnie sprawdza się w przypadku zaproszeń na wydarzenia, biuletynów i materiałów promocyjnych.

Bi-fold ulotka

Źródło: behance.net

Ulotka w formacie Z-fold, składana w zygzak

Składanie w kształcie Z polega na złożeniu papieru w zygzakowaty wzór. Przy czym każda część jest złożona w naprzemiennych kierunkach, aby otworzyć się jak akordeon (dlatego czasami nazywa się to „fałdem harmonijkowym”).

Ten dynamiczny format składania jest idealny do ulotek zawierających wiele informacji lub przewodników krok po kroku. Ponieważ zawiera szereg połączonych ze sobą paneli, które można otwierać sekwencyjnie.

Ulotka w formacie Z-fold

Źródło: dribbble.com

6. Przejrzyj swoją ulotkę

Po utworzeniu i sformatowaniu projektu ulotki musisz udostępnić go swojemu zespołowi i/lub interesariuszom do przeglądu. Jednak przy tak dużej liczbie ruchomych części zbieranie opinii na temat projektów ulotki może stać się czasochłonnym zadaniem, jeśli nie będzie odpowiednio zarządzane.

7. Wydrukuj ulotki

Po zatwierdzeniu projektu nadszedł czas na przygotowanie ulotki do druku.

Ważne jest, aby jeszcze raz wszystko sprawdzić: kolor, czcionki, treść (czy nie ma literówek) i zdjęcia, aby upewnić się, że nadają się do druku.

ulotka składana A4 do DL

Źródło: dribbble.com

Ulotka składana 3xDL

Źródło: dribbble.com

Najlepsze wskazówki dotyczące tworzenia skutecznej ulotki.

Oto trzy kluczowe wskazówki, które pomogą Ci za każdym razem przenieść projekt ulotki na wyższy poziom.

1. Zachowaj prostotę

Przy tworzeniu dowolnej ulotki kluczem jest prostota. Dotyczy to zarówno projektowania, jak i przesyłania wiadomości.

Powstrzymaj chęć przeładowania ulotki zbyt dużą ilością informacji i zdjęć, ponieważ tworzy to tylko barierę dla czytelnika.

Zamiast tego używaj prostego języka, aby przekazać wiadomość w sposób jasny i zwięzły. Ogranicz liczbę czcionek, kolorów i elementów dodatkowych projektu, aby zachować spójny i profesjonalny wygląd.

2. Weź pod uwagę doświadczenie użytkownika

Zastanów się, w jaki sposób Twoja ulotka będzie używana i upewnij się, że projekt spełnia jej zamierzony cel.

Wybierz format i układ, który jest zgodny z treścią i ułatwia czytelnikom nawigację.

3. Baw się projektem swojej ulotki

Chociaż w tym artykule omówiono podstawowe kroki tworzenia ulotek, to od Ciebie zależy, jak ułożysz ten proces projektowania ulotki.

Eksperymentuj z oszałamiającymi elementami projektu, unikalnymi układami, typografią i grafiką, aby wyróżnić swoją ulotkę. Możesz nawet stworzyć zupełnie nową zakładkę, która będzie stanowić uzupełnienie Twojej marki.

Źródło: dribbble.com

ulotka składana

Źródło: dribbble.com

Końcowe przemyślenia

Mam nadzieję, że ten artykuł zainspiruje Cię do stworzenia najlepszej ulotki dla Twojej firmy.

zamów projekt graficzny kontakt Grafikola.pl