Ulotka DL
BLOG

Jak stworzyć ulotkę reklamową, która da Ci oczekiwane korzyści?

Czym jest – skuteczna ulotka reklamowa?

Aby zrozumieć, dlaczego nie każdą ulotkę możemy nazwać skuteczną, przytoczę tutaj przykład:

ulotkę do ręki otrzymało 1000 osób, z Twojej oferty skorzystało jednak tylko 10 osób, czyli Twoja ulotka osiągnęła 1% konwersji (konwersja jest to ilość zdobytych klientów, w tym przypadku wyrażona w procentach).

Co jednak zrobi przeciętny przedsiębiorca w sytuacji, gdy chce zdobyć 10 razy więcej klientów? Oczywiście rozda 10 razy więcej ulotek, trudno stwierdzić czy faktycznie ilość klientów pomnoży się dziesięciokrotnie, może będzie wyższa a może niższa niż zakładana. Natomiast zwiększenie jej skuteczności zadziała pozytywnie na sprzedaż przy takiej samej ilości rozdanych ulotek!

W takim wypadku należy się zastanowić czy oby taka ulotka faktycznie skutecznie sprzedaje, czy po prostu przez przypadek 10 klientów bezwzględnie czegoś potrzebowało.

Oznacza to tylko jedno, decydując się na stworzenie ulotki reklamowej jej całokształtem masz sprawić, aby w dosłownie kilka sekund potencjalny kontrahent zainteresował się Twoją ofertą.

Oczywiście stworzenie naprawdę skutecznej ulotki reklamowej nie spowoduje, że jeśli prowadzisz kawiarnię i ktoś po prostu nie pije kawy, zacznie ją pić…

Jak zaprojektować ulotkę?

Ulotkę możemy podzielić na część graficzną i treści, które się idealnie uzupełniają. Ważną zasadą projektowania ulotki, jest rozpoczęcie tworzenia od napisania treści.

Projekt graficzny - ulotki składane

Każdy element graficzny ulotki musi być przygotowany do treści. Dzięki temu każda część będzie idealnie do niej dostosowana pod względem wizualnym a przede wszystkim umożliwi pozycjonowanie treści w taki sposób, aby czytelnik zainteresował się naszą ofertą.

Podsumowując – przed przystąpieniem do realizacji ulotki, powinniśmy pamiętać o trzech podstawowych kwestiach:

  • zawartość merytoryczna
  • layout (projekt układu graficznego reklamy)
  • poprawne przygotowanie do druku

Zawartość merytoryczna

Zazwyczaj budżet reklamowy w małej firmie jest niewielki, więc nie proponuję w takich przypadkach korzystania z usług profesjonalnego copywritera. Natomiast zlecający wykonanie ulotki po przeprowadzeniu dogłębnej analizy potrzeb swoich odbiorców – powinien wiedzieć co i jak chce reklamować. Nieodzowną skarbnicą wiedzy są pracownicy firmy mający bezpośredni kontakt z klientem, a mianowicie handlowcy/sprzedawcy.

Więc jeśli chcemy się wykazać pomysłowością, to właśnie na tym polu jest ona szczególnie potrzebna. O tym, co powinno się znaleźć w takim przekazie dużo by można pisać. Wiele zależy od branży, od tego do kogo chcemy trafić czy od formatu tej reklamy. Jeśli mówimy o ulotkach reklamowych ważna jest świadomość, że celem takiej ulotki jest zachęta do kontaktu. Nie piszmy długich, nudnych treści drobnym tekstem. Twórzmy jasny i spójny przekaz poparty chwytliwym hasłem reklamowym. Sprawdza się tu również stare powiedzenie, że jeden obraz zastąpi tysiąc słów.

Layout

Dobry projekt za każdym razem może oznaczać coś innego: siłę przekonywania, zwrócenie uwagi, plastyczne piękno bądź po prostu satysfakcję zamawiającego. Najbardziej rzetelnym podejściem jest na ogół po prostu liczenie kosztów i zysków z reklamy. Projektowanie graficzne reklamy powinno też uwzględniać produkt, który promuje:

– dobrze znana marka, która potrzebuje jedynie wsparcia wizerunku i rozgłosu, może użyć robiącego wrażenie, doskonałego zdjęcia i niedługiego, mocnego tekstu. Ilustracje czy rysunki robią na ogół mniejsze wrażenie.

– marka, która dopiero zdobywa sobie miejsce w sercach i pamięci klientów, powinna opisać się dokładniej. Nagłówek powinien zachęcać, ale i informować. Wielu klientów przeczyta tylko tę część tekstu. Zwięzła treść powinna zawierać tzw. wezwanie do działania – być instrukcją dla osoby, którą reklama zainteresuje.

Ulotka reklamowa - miski dla psa

Poprawne przygotowanie do druku

Grafika powinna mieć rozdzielczość 300 dpi. W przeciwieństwie do tej, która jest tworzona na potrzeby internetu, która ma zazwyczaj 72dpi. Monitor zupełnie inaczej wyświetla obraz i „tuszuje” pewne niedoskonałości. Jednocześnie w przypadku stron www dąży się do tego, aby były one jak najlżejsze objętościowo i szybko się ładowały. Obraz na kartce papieru postrzegamy inaczej i nie ma powodu, aby zaniżać jego atrybuty. Dlatego zdjęcia ściągnięte z internetu zazwyczaj nie nadają się do druku.

Do druku stosujemy kolorystykę barw CMYK. Każdy element łącznie z wszelkimi zdjęciami powinien być zdefiniowany w tej kolorystyce. Natomiast wszystko, to co jest przygotowywane pod internet jest oparte o kolorystykę RGB.

Projekt powinien uwzględniać tzw. spady. Prace po wydrukowaniu trafiają w postaci stosu arkuszy na gilotynę do ich pocięcia. Między pierwszym, a ostatnim arkuszem powstają pewne różnice. Siłą natury, nóż z gilotyny trafia na inne miejsce arkusza i następuje niewielkie przesunięcie. Ważne jest, aby tak zaprojektować użytek, by było to niewidoczne. Dlatego żadne istotne elementy (np. tekst) nie mogą dochodzić do krawędzi użytku. Dodatkowo zewnętrzne elementy powinny zachodzić na ok. 2mm poza obszar użytku.

Należy jeszcze pamiętać, aby przy zapisywaniu pliku do druku zamienić czcionkę na krzywe. Podczas projektowania program graficzny stosuje fonty zainstalowane na naszym komputerze. Dopóki program korzysta z naszego komputera, wszystko jest w porządku i nie ma żadnych sygnałów o błędach. Problem może się pojawić wtedy, gdy prześlemy nasze pliki w otwartych formatach do drukarni. Otwarcie takich plików na innym komputerze, gdzie brakuje użytych w projekcie czcionek, wiąże się z koniecznością użycia fontów zastępczych, które mogą bardzo różnić się od oryginału. Co gorsza, jeśli na innym komputerze jest zainstalowana taka sama czcionka, to może się okazać, że jest to inna wersja lub jest on przygotowana przez innego producenta. W takiej sytuacji program graficzny nawet nie wyświetli komunikatu, że mogą występować błędy, a te w rzeczywistości mogą być bardzo widoczne.

Aby uniknąć tego problemu należy zamienić wszystkie użyte czcionki w projekcie na krzywe. Podczas zamiany, litery przestają być fontami a stają się obiektami wektorowymi. Dzięki takiej zamianie na krzywe, będą prawidłowo odczytywane na każdym komputerze na jakim plik zostanie otworzony. Tutaj ważna uwaga, czcionki zamienione na krzywe nie można już edytować. Dlatego warto przed zamianą na krzywe zapisać kopię, aby w razie potrzeby można było jeszcze wprowadzić potrzebne zmiany w tekście.
Osadzenie czcionek w PDF-ie jest jednym z najlepszych sposobów zagwarantowania, że czcionki będą zawsze dostępne, nawet jeśli publikacja zostanie przeniesiona na inny komputer lub oddana do drukarni.