Jak zaprojektować wizytówkę? – poradnik cz. 3
5. Wybierz typografię
Gdy wiesz, co chcesz powiedzieć, możesz zdecydować, jak to będzie wyglądać. Typografia jest zawsze ważna, szczególnie gdy dotyczy wizytówek, ponieważ tekst musi być całkowicie czytelny i ma tylko niewielką przestrzeń do pracy.
Podzielmy typografię na trzy główne kategorie:
Rozmiar. Aby zachować czytelność, tekst powinien mieć co najmniej 8 pkt. Jednak, kiedy chcesz, aby najważniejsze elementy (jak imię i nazwisko) wyróżniały się, możesz dowolnie zmieniać rozmiary tekstu. Weź również pod uwagę puste miejsce – nie chcesz zaśmiecać karty, więc zostaw tekst na tyle mały, aby wokół każdego elementu było dużo miejsca do oddychania.
Czcionka. Pamiętaj, aby wybrać czcionkę reprezentującą osobowość, której szukasz. Czysty i nowoczesny sans-serif, indywidualistyczny i elegancki skrypt czy klasyczna i ponadczasowa czcionka serif?
Kolor. Tutaj przydaje się wcześniej opracowany schemat kolorów marki. Pozostając przy marce, wybierz kolory tekstu, które pasują do koloru tła karty, który powinien być również kolorem marki. Podobne kolory mogą razem ładnie wyglądać, ale mogą być trudne do odczytania, więc eksperymentuj z kontrastami dla czytelności.
Złotą zasadą typografii jest nadanie priorytetu czytelności ponad wszystko. Nie ma znaczenia, jak artystyczna jest Twoja czcionka, jeśli nikt nie potrafi przeczytać, co mówi.
6. Rozważ specjalne wykończenia
Teraz, gdy zbliżasz się do ostatniego etapu, nadszedł czas, aby zastanowić się nad drukarniami – zwłaszcza pod względem tego, co mogą zaoferować. Niektóre drukarnie oferują specjalne wykończenia, które mogą sprawić niesamowite wrażenie. Sprawdź, czy którykolwiek z tych „efektów specjalnych” może przynieść korzyści Twojej strategii projektowania wizytówek.
Tłoczenie. Ta technika tworzy trójwymiarowe płaskorzeźby, dzięki czemu niektóre obszary „wyskakują”. Podobnie jak punktowy lakier UV, możesz go użyć, aby zwrócić uwagę na określone aspekty wizytówki, a nawet słowa.
Typografia. Cały czar typografii polega nie tyle na zadruku, co na tłoczeniu koloru w głąb papieru, dzięki czemu powstaje efekt przestrzeni, głębi. Grafika może być tłoczona głębiej bądź płycej w zależności od wizji projektu czy gramatury zastosowanego papieru. Szczególnie przydatna w przypadku liter, nadając słowom podwyższoną grawitację.
Tłoczenie folią. Jeśli chcesz czegoś błyszczącego i odblaskowego, takiego jak folia cynowa, możesz zastosować tłoczenie folią na obrazach, a nawet tylko na ich częściach. Działa to również w przypadku akcentowania tekstu, jeśli wybrałeś wystarczająco odważny krój pisma.
Lakier UV wybiórczo. Wiele wizytówek ma elegancki lakier, aby uzyskać połysk i gładką teksturę. Punktowa powłoka UV jest taka sama, z wyjątkiem tego, że nakłada się ją tylko na niektóre obszary. Oznacza to, że możesz nałożyć połysk tylko na swoje logo, określoną grafikę, a nawet słowo lub frazę. Użyj go, jeśli chcesz zaakcentować określone obszary nad innymi, ale pamiętaj, jak wpływa to na ogólną kompozycję, gdy tylko część jest błyszcząca.
7. Wybierz projektanta
Jeśli potrzebujesz wizytówki, dobrym pomysłem jest znalezienie profesjonalnego studia graficznego, które może stworzyć dla Ciebie idealną wizytówkę. Sprawdź ich portfolio, aby sprawdzić, czy pasują do Twojej marki.
Po znalezieniu właściwego grafika staraj się jasno przekazać, jakiego stylu i klimatu szukasz, aby projektant mógł zrealizować Twoją wizję.
8. Sfinalizuj projekt
Mając przemyślane wszystkie elementy jak m.in. kolory i wykończenie, możesz ponownie ocenić swój projekt, aby upewnić się, że wszystko jest dobrze.
Najpierw sprawdź przepływ wizualny: w jaki sposób porusza się Twoje oko, patrząc na wizytówkę. Co zauważasz najpierw? Dobry przepływ wizualny powinien rozpoczynać się od logo, potem nazwy, a następnie informacji dodatkowych, kończąc na wszelkich obrazach wtórnych, jeśli one tam są. Zawsze możesz zmienić i zoptymalizować przepływy wizualne, zmieniając rozmiar i lokalizację elementu.
Zobacz czy nie ma bałaganu. Czy wszystkie informacje są konieczne? Im mniej pozostałych elementów, tym większy wpływ ma każdy z nich.
Sprawdź dwukrotnie, aby upewnić się, że nie wpadłeś w typowe pułapki. Czy tekst jest czytelny? Czy nie ma konfliktu z kolorami? Czy jakieś elementy nie są zbyt blisko krawędzi?
Nie zapomnij poprosić swojego grafika o przesłanie gotowego produktu w postaci pliku PDF.
Podsumowanie
Twoja wizytówka jest czymś więcej niż tylko danymi kontaktowymi – reprezentuje Ciebie i Twoją markę. Niektóre osoby otrzymują wizytówki codziennie, więc musisz je ukazać w jak najlepszym świetle. Nie zawracaj sobie głowy projektowaniem wizytówki.
Poświęć dużo czasu na wymyślenie idealnego projektu, a następnie znajdź wykwalifikowanego grafika, który przekształci Twoją wizję w rzeczywistość.
Potrzebujesz grafika?
Jeśli tak, możesz zostawić adres e-mail.
Skontaktujemy się z Tobą i może uda się nam, zrobić wspólnie coś świetnego?