Projekt etykiety na wino
BLOG

Jak zaprojektować etykietę wina – przewodnik

Pomyśl o tym, kiedy ostatnio poszedłeś kupić butelkę wina. Może to było dla przyjaciela lub jako prezent dla kogoś, kto organizuje przyjęcie lub spotkanie. Co kierowało Twoim okiem przez ogromną liczbę marek, które są teraz łatwo dostępne w każdym lokalnym sklepie spożywczym?

Prawdopodobnie zastanawiałeś się nad kilkoma prostymi i szybkimi decyzjami: czerwone lub białe, uprawiane w kraju lub importowane oraz cena. Nawet po tym, zostaniesz z trzema lub czterema butelkami. Nie da się zaprzeczyć, że jest mała rzecz, która może zaważyć na zakupie wielu osób – etykieta.

Dobrze zaprojektowana etykieta sprawi, że Twoje wino będzie się wyróżniać

Nie można zaprzeczyć, że konsumenci kupują oczami, zwłaszcza przy zakupie butelki, która ostatecznie będzie prezentem. Potrzebujesz dowodu? Na podstawie badań Wine.net, 80% osób pijących wino stwierdziło, że ich decyzja była oparta głównie na etykiecie!

Jeśli jesteś niezależnym producentem wina, musisz mieć pewność, że Twoje butelki wyróżniają się na tle konkurencji.

Poznaj siebie i swoich odbiorców

Etykieta wina zajmuje bardzo mało miejsca, więc każdy element musi być wybrany tak, aby uzyskać maksymalny efekt. Po pierwsze: kim jesteś i jaka jest Twoja historia?
Wieloletnia winnica może chcieć zakomunikować potencjalnemu klientowi, że jest zaufaną, historyczną marką, co czyni ją solidną inwestycją. Podczas gdy startujący winiarz może chcieć sprzedawać młodszemu, bardziej żądnemu przygód nabywcy, który szuka czegoś wyjątkowego i nowego.
Dowiedz się, jak opowiedzieć tę historię w atrakcyjny sposób w jednym lub dwóch zdaniach, opisując jednocześnie szczegóły tej butelki.

Zaprojektuj swoją etykietę na wino

Kiedy już będziesz mieć jasne wyobrażenie o tym, kim jesteś i do jakich odbiorców chcesz dotrzeć, pozwól, aby to kierowało wyborami projektowymi Twojego studia graficznego.

Kolor

Wino ma dość standardowe kolory butelek: czerwone są sprzedawane w ciemnozielonych butelkach, aby chronić przed światłem słonecznym i zapobiegać utlenianiu, podczas gdy białe są sprzedawane w przezroczystych lub jasnozielonych butelkach. Pierwszym krokiem do wyboru schematu kolorów dla etykiety jest upewnienie się na jakiej pojawi się ona na butelce.

Czerwoni tradycyjnie mają dwa schematy kolorów: ciemne, głębokie kolory tworzące nastrój lub biała etykieta z bogatymi kolorami atramentu (głębokie czerwienie, błękity lub złoto).

Etykiety białego wina mają tendencję do wybierania jasnoniebieskich i zielonych odcieni, tworząc przewiewne lub rześkie odczucia.

A wśród modnych różowych: królują biel, złoto i róż.

Oczywiście tradycje są po to, by je łamać.
W ostatnich latach winiarze zaczęli bardziej bawić się schematami kolorów, łącząc jasne lub ciemne etykiety z bielą, aby uzyskać odważny, kontrastowy efekt, lub wybierając pełne spektrum jasnych kolorów, aby czerwień była bardziej zabawna.

Typografia

Masz swój schemat kolorów. Teraz czas pomyśleć o czcionce. Jeśli wybierzesz ciemną etykietę na czerwonym tle, upewnij się, że typografia jest wystarczająco mocna, aby kontrastowała z projektem.

Czcionka, którą wybierzesz dla swojej etykiety, powie konsumentowi wiele o tym, co będzie odkorkowywał. Tradycyjne winiarnie używają bardziej ruchliwych krojów pisma i projektów, które przywołują ich historię i autentyczność. Etykiety często opierają się na typie szeryfowym lub skryptowym.

Nowoczesne, modne wytwórnie win często używają odważnych, bezszeryfowych czcionek, aby nadać im współczesny charakter. Na drugim końcu spektrum, zamiast kłaść nacisk na pełną nazwę winnicy, często wyciągają jedną literę lub logo, aby było duże i przyciągało wzrok.

Styl i obrazy

Najpopularniejsze style dzielą się na kilka kategorii: eleganckie, odważne i nowoczesne, minimalistyczne lub klasyczne/tradycyjne. Wybierz swój w oparciu o osobowość Twojego wina, Twojej marki i Twoich pijących.

Niezależnie od tego, jaki styl wybierzesz, Twoja etykieta potrzebuje przyciągających wzrok obrazów, aby przyciągnąć uwagę. Tradycyjnym wyborem może być rysunek ołówkiem winnicy lub posiadłości, w której uprawia się winogrona. Minimalistyczny projekt może przedstawiać małą postać lub logo z dużą ilością białej przestrzeni wokół niego. Współczesna etykieta może całkowicie zrezygnować z grafiki, używając dużej czcionki, aby przyciągnąć wzrok konsumenta. Niektóre odważne dusze decydują się nawet przesuwać granice jeszcze dalej i używać kreskówek lub wysoce graficznych, zabawnych projektów.

Zastanów się, co odróżnia Cię od innych win — czy to Twoja lokalizacja? Posiadłość? Zabawna cecha rodzinna? Niespotykane imię? Znajdź ten szczegół i wymyśl, jak go zwizualizować. Może jak Twoja sala do degustacji jest nowoczesna i czysta to — zaprojektuj etykietę z dużą ilością białego miejsca i dopasowaną elegancką czcionką bezszeryfową.

Twój styl etykiety pozwala klientom wiedzieć, czy jest to rodzaj wina dla nich, a Twoje obrazy pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji i zostać zapamiętanym.

A co z tylną etykietą wina?

Po tych wszystkich rozważaniach dotyczących przedniej części butelki pamiętaj, aby umieścić wszystkie istotne informacje na tylnej etykiecie. Chociaż mogą to być interesujące rzeczy, takie jak historia winnicy i notatki degustacyjne. Musisz również dołączyć mniej zabawne informacje prawne, takie jak ostrzeżenia rządowe, kody, numer partii, itp. Upewnij się, że zbadałeś wszystkie te wymagania i przekaż je projektantowi ze studia graficznego Grafikola.pl

Materiały i produkcja etykiet na wino

Podjąłeś więc ważne decyzje dotyczące tego, co znajdzie się na etykiecie. Teraz należy zwrócić uwagę na jakość i teksturę samego papieru. Winiarnie ostatnio poprawiły swoją estetykę, wprowadzając wysokiej jakości elementy drukarskie do wcześniej statycznych etykiet. Wycieczka w dół każdej alejki z winami będzie oferować teksturowane papiery, ozdobne stemple foliowe, wytłaczane litery i inne charakterystyczne akcenty.

Coraz więcej winnic korzysta z uroku tłoczenia folią na gorąco, wytłaczania i sztancowania. Od dawna używana na butelkach z bąbelkami, folia pięknie odbija światło, nadając etykiecie atrakcyjny, luksusowy wygląd. Wytłaczanie to proces wyciskania obrazu na papierze etykietowym, w trakcie którego obraz (lub jego części) unosi się ponad pozostałą część etykiety. Chociaż tłoczenie może być bardzo subtelne, zapewnia potencjalnym klientom bardziej dotykowe wrażenia.

Popularność zyskały też etykiety o niestandardowych kształtach (lub wykrawane). Są to kreatywne etykiety z wycięciami i niestandardowymi projektami, stanowiące alternatywę dla prostokąta, którego wszyscy oczekujemy.

Te elementy dodają Twojej marce niezaprzeczalnej klasy, ale mają też wady i ograniczenia na etapie produkcji, a także oczywisty wydatek. Pamiętaj: etykiety te zwykle muszą być drukowane w większej liczbie, aby obniżyć koszty.

Tożsamość marki winnicy

W prawie wszystkich sklepach wino jest ustawiane na półkach według winogron lub stylu. Nawet w obrębie kraju pochodzenia czerwone i białe trzymane są w zupełnie innych miejscach. Jak upewnić się, że klienci szukają Twojej marki w każdym dziale sklepu? Niezbędne jest zbudowanie ciągłości marki w ramach produktów, aby mieć pewność, że butelki są ze sobą połączone w całym sklepie. Jest to szczególnie ważne, jeśli etykiety zmieniają kolor. Ważny jest również silny, wyróżniający się znak firmowy.  Gdy klient wypróbuje jeden styl i polubi go, będzie zachwycony widząc Twoje logo w szerszym zakresie opcji i będzie bardziej skłonny do poszerzenia swojej oferty.

Toast za niesamowite etykiety win

Znajdź równowagę między aktualnymi trendami a ponadczasowym stylem, a Twoje butelki z pewnością będą znikały z półek sklepowych.