Projektowanie tworzenie i aktualizacje etykiet produktowych
Jakie kroki należy wykonać, aby założenia projektowe przełożyć na gotową etykietę?
Narodziny projektu etykiety zazwyczaj rozpoczynają się w dziale marketingu klienta. Na tym bardzo wczesnym etapie ewoluują koncepcje opakowań, które mają na celu spełnienie celów marketingowych marki. Przełożenie tych koncepcji na udane etykiety będzie jednak zależeć od połączenia wielu czynników w kontrolowany sposób, aby zapewnić pożądany rezultat.
Ewolucja projektu etykiety produktowej
W miarę rozwoju projektu, wizualizacje etykiet stają się bardziej rozwinięte i mogą uwzględniać szerszy zakres czynników, w tym:
- elementy obowiązkowe m.in. komunikaty ostrzegawcze, kody kreskowe, składniki itp.
- matryce/profile – określają granicę, w obrębie której ma zostać utworzony projekt
- maksymalna liczba kolorów – ograniczenia kosztowe lub produkcyjne mogą wyznaczać górną granicę liczby kolorów dostępnych dla projektanta
- format opakowania – wybór dekoracji może mieć wpływ na możliwość odtworzenia wzoru. Na przykład umieszczenie niektórych efektów dekoracyjnych na określonych formatach opakowań/etykiet może nie być możliwe
- podłoża lub materiały – wybór materiałów może mieć wpływ na opcje projektowe.
Elementy obowiązkowe etykiety
Obowiązkowe elementy, które od samego początku należy uwzględnić w projekcie etykiety, to kody kreskowe, składniki, komunikaty ostrzegawcze, symbole i kopia prawna.
Obowiązkowe informacje prawne są solą w oku projektanta i mogą mieć dramatyczny wpływ na projekt. Coraz więcej informacji jest obecnie obowiązkowych na wszelkiego rodzaju opakowaniach i etykietach, a projektant czasami znajduje się między dwoma przeciwstawnymi wymaganiami. Całkowity rozmiar etykiety może być ograniczony rozmiarem opakowania, które ma być etykietowane. Jednak przepisy mogą nakładać minimalną typ rozmiaru, który ma być używany do dostarczania określonych informacji.
Na przykład kod kreskowy może wymagać wydrukowania w określonych minimalnych wymiarach. Instrukcje muszą być jasne i sporządzone w języku (lub językach) wymaganym na niektórych geograficznych rynkach konsumenckich. Niebezpieczne produkty muszą być bardzo wyraźnie oznaczone, a informacje o recyklingu są również istotne. Projektant może pracować zgodnie z dokładnie określonymi wytycznymi, a mimo to musi uwzględnić większość lub wszystkie te wymagania. Nie zapominając o rzeczywistych informacjach o marce lub produkcie, co jest głównym powodem wyprodukowania.
Czasami sama ilość wymaganych informacji może wymagać umieszczenia dodatkowej etykiety na etykiecie produktu końcowego.
Kody kreskowe powinny mieć wysoką rozdzielczość i wymagać minimalnego przeskalowania. Ważne jest, aby wydruk kodu kreskowego był w kolorze możliwym do zeskanowania. Ponieważ większość skanerów kodów kreskowych wykorzystuje światło podczerwone, unikaj używania atramentów z czerwonym lub pomarańczowym pigmentem. Aby uzyskać najlepsze wyniki, kody kreskowe powinny być wyświetlane na białym tle z obszarem bez nadruku po lewej i prawej stronie kodu.
W przypadku drukowania na foliach kod należy umieścić w taki sposób, aby paski przechodziły przez prasę w tym samym kierunku, w którym przebiega folia, aby uniknąć potencjalnego zniekształcenia obrazu.
Proces zatwierdzania projektu etykiety
Podczas opracowywania projektu opakowania lub etykiety istnieje wiele powodów, dla których mogą wystąpić zmiany w szacie graficznej.
Potencjalne czynniki powodujące aktualizacje i zmiany w projekcie etykiety, można podsumować w następujący sposób:
- Zmiana specyfikacji produktu – ponowne definicje specyfikacji produktu.
- Zmiany w recepturze – zmiany w recepturze lub składnikach produktu.
- Tłumaczenie ustne – błędy w tłumaczeniu lub wyjaśnienia.
- Niestosowanie się do procesu zatwierdzania – problemy i błędy spowodowane omijaniem uzgodnionych procedur.
- Kontrola jakości treści graficznych, która wykrywa wcześniejsze błędy.
- Być może konieczne będzie dodanie teraz wyjątkowych informacji, które nie zostały uwzględnione wcześniej.
Akceptacja szaty graficznej przez działy techniczne, prawne, marketingowe lub być może przez dostawcę może skutkować koniecznością wprowadzenia dalszych modyfikacji etykiety. Po wprowadzeniu zmian, aktualizacji w projekcie etykiety proces zatwierdzania grafiki będzie musiał zostać przeprowadzony ponownie.
Na etapie zatwierdzenia etykiety wystarczy proof cyfrowy lub soft proof, aby umożliwić zainteresowanym stronom wizualizację i wprowadzenie zmian w projekcie.
Zatwierdzony i podpisany projekt etykiety master jest teraz gotowy do reprodukcji.
Studio Graficzne Grafikola.pl specjalizuje się w projektowaniu oraz aktualizowaniu etykiet i opakowań. Skontaktuj się ze mną już teraz, aby rozpocząć proces projektowania dla Twojej marki!