Czy potrzebuję profesjonalne logo?
To pytanie rozważa prawie każdy właściciel firmy.
Rozpoczęcie nowej działalności może być naprawdę ekscytującym, ale zarówno stresującym czasem. Planowanie i przygotowywanie takich rzeczy jak: powierzchnia biurowa, lokale handlowe, meble, ubezpieczenia, zapasy, personel i pożyczki bankowe i tak dalej. Lista może być bardzo zniechęcająca.
Jak dodamy do tej mieszanki – logo to głowa może nam po prostu eksplodować.
Ale czy na pewno logo jest tak ważne w mojej firmie?
W odpowiedzi na to pytanie prawdopodobnie oczekujesz, że powiem „oczywiście, że potrzebujesz logo!”
Zatem może Cię zaskoczę, gdy usłyszysz, że to nie jest zawsze konieczne, aby mieć logo podczas rozpoczynania działalności.
Dlaczego więc nie potrzebujesz logo?
Oto przykład. Pan Kowalski chce otworzyć piekarnię w swoim regionie. Na tym wczesnym etapie swojej działalności, zamiast spędzać czas i wysiłki na zaprojektowanie logo – powinien, wkładać swoje środki w podnoszenie świadomości na temat swoich usług i prowadzić swoją działalność najlepiej jak potrafi.
Zadaniem logo jest połączenie ludzi z marką piekarni pana Kowalskiego. Logo wywołuje emocje, które przywołują opinie/zdanie na temat usługi pana Kowalskiego. Ale jeśli jego firma jest nowa, to logo naprawdę nie ma z nią nic wspólnego. Potrzeba czasu, aby pan Kowalski zbudował reputację swojej marki, a ludzie poznali jego usługi.
A co w przypadku materiałów marketingowych?
Pan Kowalski nie potrzebuje logo do zrobienia niektórych wizytówek i dobrze zaprojektowanej ulotki. Oczywiście, że posiadanie logo może pomóc w wyborze palety kolorów lub wpłynąć nieco na układ projektów. Ale na tym etapie, nie potrzebuje takiej, aby stworzyć coś, co wygląda równie świetnie.
Porada: możesz wybrać ładnie wyglądającą czcionkę i wykorzystać ją do wpisania swojej nazwy firmy. Taka, która pasuje do osobowości i stylu, który chcesz wybrać, wraz z kolorem, który również pasuje do Twojej wizji firmy.
Pamiętaj – posiadanie logo, nie czyni Twojej marki lepszą niż kogoś innego.
Twoja marka to coś więcej niż tylko logo. Logo to po prostu wierzchołek góry lodowej marki. Jest to fundamentalna część tej góry lodowej, która leży poniżej linii wodnej, z uwagi na to, że musisz się tym przejmować. Chcesz zbudować solidne podstawy obsługi klienta i doświadczenia, świetnego marketingu i osobowości. Musisz także mieć silne powody, cele i zadania. Gdy już je osiągniesz, logo będzie łączyło ludzi.
Kiedy zatem potrzebujesz logo?
Wróćmy więc do pana Kowalskiego. Czy powinien mieć logo zaprojektowane dla swojej nowej firmy?
W przypadku pana Kowalskiego powiedziałabym, że nie potrzebuje logo na tym wczesnym etapie swojej działalności. Po kilku latach działania firmy, lepiej zrozumie swoich najlepszych klientów i ich potrzeby.
W tym momencie będzie miał wystarczającą ilość danych o swoich klientach i firmie, które można wykorzystać do stworzenia logo pasującego do jego marki. Takie, które jego klienci rozpoznają i będą mu lojalni oraz coś, co może teraz wykorzystać w ramach kampanii świadomości marki w swoim marketingu.
Podsumowując
Pan Kowalski to tylko jeden przykład startupowego biznesu. Istnieją inne przypadki, w których logo może być bardzo potrzebne i odpowiednie. Wszystko sprowadza się do konkretnych okoliczności i potrzeb właściciela firmy oraz tego, ile przeprowadzili badań w dziedzinie biznesu, w której chcą zaistnieć.
Istotne jest, aby porozmawiać z profesjonalnym projektantem, zanim zaczniesz wydawać pieniądze na zaprojektowanie logo. Pomoże Ci wybrać właściwą ścieżkę, miejmy nadzieję, że zaoszczędzisz więcej bólu i wydatków w procesie uruchamiania firmy.