Jak dobrze zaprojektować katalog?
1 – APELUJ DO PRAGNIEŃ STYLU ŻYCIA
Czasami ludzie kupują, aby zaspokoić potrzebę, ale w większości przypadków kupują z potrzeby. Kupują coś, czego chcą, ponieważ wyobrażają sobie, że poczują się lepiej i bardziej usatysfakcjonowani po wymianie ciężko zarobionych pieniędzy na produkt lub usługę, którą musisz sprzedać. Sztuka wzbudzania chęci zakupu odwołuje się do pragnienia klienta osiągnięcia określonego stylu życia. Pokaż klientowi styl życia, jaki może osiągnąć i jakiego pragnie, a sprzedasz więcej produktów.
OBRAZY, TREŚĆ I ELEMENTY STRONY
Dlatego koncentruj wszystkie elementy swojego katalogu wokół przekazywania stylu życia. Rób to na wszystkich poziomach. Twój katalog może mieć ogólny motyw związany ze stylem życia, podczas gdy poszczególne produkty mogą zawierać modyfikacje lub nawet własne mini-motywy związane ze stylem życia. Tekst i zdjęcia powinny nie tylko opisywać produkt na tyle szczegółowo, aby konsument mógł podjąć decyzję o zakupie. Ale powinny także informować czytelnika, w jaki sposób ten przedmiot pomoże mu osiągnąć pożądany styl życia.
2 – PROJEKT DLA WIDOWNI
Dostosuj projekt katalogu tak, aby był atrakcyjny dla odbiorców. Katalog business-to-business (B2B) powinien znacznie różnić się od katalogu business-to-consumer (B2C). Katalogi dla młodych ludzi będą miały inny wygląd niż katalog dla osób starszych. Spraw, aby styl Twojego katalogu odpowiadał gustom odbiorców. Zyskasz większą bliskość, a tym samym większą sprzedaż.
3 – UCZYŃ PRODUKT GŁÓWNYM ELEMENTEM
Ogólna zasada przy projektowaniu katalogów brzmi: im większe zdjęcie produktu, tym większa sprzedaż produktu. W tym celu generalnie staramy się maksymalizować rozmiar obrazu produktu, szczególnie w połączeniu z wartością zysku każdego produktu. Im większy całkowity zysk generuje produkt, tym większe powinno być zdjęcie produktu. Następnie wesprzyj produkt przekonującą treścią.
Niektóre firmy próbują zaoszczędzić pieniądze na fotografii i drukowaniu, grupując przedmioty na zdjęciach. Często skutkuje to słabą sprzedażą, bo na takim zdjęciu nie wyróżnia się żaden produkt, który mógłby przyciągnąć klienta. Lepiej pokazywać przedmioty pojedynczo lub w bardzo małych, powiązanych ze sobą grupach.
4 – KORZYSTAJ Z WSPANIAŁYCH ZDJĘĆ PRODUKTÓW
Pułapki SCRIMPINGU NA ZDJĘCIACH PRODUKTÓW
Tworzenie katalogu jest kosztowne i wszyscy chcemy ciąć koszty, jeśli to możliwe. Jednak być może najważniejszy element katalogu – zdjęcie produktu – jest miejscem, w którym klienci tną w pierwszej kolejności i za każdym razem szkodzi to ich sukcesowi.
ZDJĘCIA DOSTARCZONE PRZEZ DOSTAWCĘ
W niektórych branżach i u niektórych dostawców możesz uzyskać doskonałe zdjęcia ich produktów do wykorzystania w swoim katalogu. To samo może zrobić Twoja konkurencja. Jednak większość zdjęć dostawców nie jest wcale taka dobra. Prawie we wszystkich brakuje ścieżek przycinających, które wymagają pracy i kosztów po stronie projektu katalogu, aby je dobrze wykorzystać. Zmniejsza to postrzegane oszczędności wynikające z bezpłatnych obrazów. Poza tym Twój katalog nie będzie miał własnego, niepowtarzalnego wyglądu.
OBRAZY INTERNETOWE
W innych przypadkach obrazy otrzymane od dostawcy są obrazami w rozdzielczości internetowej. Te obrazy nie są akceptowane w katalogach drukowanych! Mają mniej niż 1/4 rozdzielczości. Jeśli ich użyjesz, Twoje produkty będą niewyraźne, ucierpi projekt i sprzedaż.
CO ZROBI ŚWIETNE ZDJĘCIE
Świetne zdjęcie jest „warte tysiąca słów”, ale słabe zdjęcie może przekonać klienta, aby nie kupił Twojego produktu. Nie ryzykuj, oszczędzając na dobrej fotografii. Lepiej byłoby pokazać mniej produktów na mniejszej liczbie stron, aby zaoszczędzić na druku, niż zmniejszać sprzedaż kiepskimi zdjęciami.
5 – UMIEŚĆ WAŻNE ELEMENTY NA ZEWNĘTRZNYCH KRAWĘDZIACH STRON
Czytelnicy zazwyczaj najpierw patrzą w prawy górny róg, a następnie przesuwają się po stronie na drugą stronę. Jeśli nie zobaczą czegoś atrakcyjnego, przewrócą stronę. Dlatego umieść najbardziej atrakcyjne produkty (które zazwyczaj generują największe zyski) w zewnętrznych górnych rogach. Spraw, aby te elementy były mocne – większe – niż pozostałe produkty na rozkładówce.
6 – WYKORZYSTAJ MOŻLIWOŚCI DO SPRZEDAŻY KRZYŻOWEJ
MIĘDZY PRODUKTAMI
Sugerowanie produktów towarzyszących może zwiększyć sprzedaż o kolejne 5-15%. Wykorzystaj wszystkie zalety sprzedaży krzyżowej w swoim katalogu. Możesz to zrobić w treści produktu, za pomocą objaśnień lub umieszczając produkty towarzyszące razem na stronie.
MIĘDZY TWOJĄ STRONĄ INTERNETOWĄ
Ogólna zasada reklamowa mówi, że jednoczesne wyświetlanie wielu form reklamy zapewnia większy odzew niż te same formy reklamy wyświetlane oddzielnie w różnym czasie. Weźmy sklep detaliczny wyświetlający reklamy telewizyjne i radiowe. Jeśli w jednym miesiącu przeprowadzili promocję za pomocą reklam telewizyjnych, a w następnym za pomocą reklam radiowych. Odniosą mniejszy wpływ, niż gdyby tę samą promocję jednocześnie prowadzili w telewizji i radiu. W zasadzie jedno karmi się drugim. To samo dotyczy Twoich katalogów. Skorzystaj z merchandisingu krzyżowego, promując swoją witrynę internetową w katalogu i katalog na swojej stronie internetowej. Opublikuj swój drukowany katalog w formacie PDF, aby inni mogli go pobrać.
7 – KORZYSTAJ ZE SPÓJNYCH STYLÓW I OGRANICZAJ ICH ILOŚĆ
OGRANICŹ LICZBĘ CZCIONEK DO 2 LUB 3
Aby zachować czysty i spójny wygląd, używaj nie więcej niż 2 do 3 czcionek w całym katalogu. Ponadto zachowaj spójne odstępy między tekstami i ich rozmieszczenie obok obrazów. Konsekwentnie używaj tego samego stylu tekstu w przypadku typowych elementów, takich jak nazwa produktu, opis produktu itp.
Trzymaj czcionki zgodne ze swoim stylem i funkcją – nie bądź zbyt fantazyjny, chyba że Twój styl tego wymaga.
Wybierz czcionki, które są łatwe do odczytania i których styl pasuje do stylu życia, który chcesz przekazać. Uważaj na fantazyjne czcionki. Łatwo jest obniżyć czytelność, profesjonalny wygląd i być może przełożyć się na problemy z drukowaniem, jeśli czcionka jest niskiej jakości.
8 – ZACHOWAJ SPÓJNOŚĆ STYLU w kolejnych numerach, WZMACNIAJĄC WIZERUNEK TWOJEJ MARKI
Kiedy już osiągniesz sukces, oprzyj się pokusie zmian. Praktyczna zasada reklamy jest taka, że gdy znudzi Ci się wygląd swojego katalogu (ponieważ oglądałeś go wielokrotnie), Twoi klienci dopiero zaczynają rozpoznawać w nim Twój wygląd. Chroń swoją inwestycję, utrzymując motyw przez kilka lat, a jeśli zdecydujesz się na zmianę, rób to małymi krokami i przez długi czas. Powtarzanie przynosi rozpoznawanie tożsamości marki, a rozpoznawalność marki przynosi akceptację i sprzedaż.
9 – DAJ PRODUKTOM POTRZEBNĄ PRZESTRZEŃ – i ANALIZUJ REZULTATY
DAJ SWOIM NAJLEPSZYM SPRZEDAWCOM WIĘCEJ MIEJSCA NIŻ MNIEJ WAŻNE PRZEDMIOTY
Projektując katalog po raz pierwszy, zapewnij swoim produktom, które generują największy zysk – największy łączny zysk w czasie. Niekoniecznie przedmioty z największą marżą zysku – więcej miejsca w katalogu niż pozycje o niższym zysku. Ponieważ praktyczna zasada jest taka, że im więcej miejsca zajmuje produkt w katalogu, tym większa będzie sprzedaż.
ANALIZUJ WYNIKI
Około dwa miesiące po dystrybucji katalogu przeanalizuj wyniki zysków, korzystając z analizy cali kwadratowych. Dzięki tej analizie obliczasz całkowity koszt katalogu (projekt, druk, wysyłkę) podzielony przez całkowitą liczbę cali kwadratowych dostępnej powierzchni sprzedażowej. Następnie oblicz, ile kosztuje wyświetlenie każdego produktu w katalogu, mnożąc koszt za cal kwadratowy przez ilość miejsca w katalogu dla każdego produktu. Porównaj ten koszt z całkowitym zyskiem uzyskanym na każdym przedmiocie. Dla 20% najbardziej dochodowych produktów daj im więcej miejsca w następnym numerze. Dla najniższych 20% daj im mniej. Powtarzając tę czynność, będziesz w dalszym ciągu optymalizować koszty katalogu i maksymalizować zyski.
10 – PROJEKTOWANIE KATALOGÓW BARDZIEJ EKONOMICZNE
STANDARDOWE FORMATY KATALOGÓW SĄ BARDZIEJ EKONOMICZNE
Formaty takie jak standardowy katalog pełnowymiarowy, są zwykle najbardziej ekonomicznymi projektami katalogów do drukowania i wysyłania pocztą. Poświęć trochę czasu na kontakt z drukarnią, aby określić odpowiedni format katalogu.
Standardowe formaty katalogów nie tylko oszczędzają pieniądze, ale także lepiej się „wpasują”. Jest to zarówno pozytywne, jak i negatywne. Projekt katalogu o zbyt nietypowym formacie może nie pasować do otoczenia klienta i może zostać dość szybko wyrzucony. Z drugiej strony standardowy format może wydawać się prosty i nudny i nie przyciągać oczekiwanej uwagi.
PRZYROST LICZBY 16 STRON JEST BARDZIEJ EKONOMICZNY
Prasy zwojowe termoutwardzalne drukują na 16 stronach. Drukowanie w równych ilościach stron, takich jak 16, 32, 48, 64 itd., zapewni największą liczbę stron w przeliczeniu kosztu druku. Jeśli nie możesz osiągnąć przyrostu co 16 stron, następną najlepszą opcją są przyrosty co 8 stron. Obejmuje to liczbę stron wynoszącą 8, 24, 40 i 56.