5 elementów opowiadania historii w prezentacjach multimedialnych
Wyobraź sobie: chcesz napisać scenariusz do filmu na podstawie swoich przygód podczas zagranicznych podróży. Zaczynasz myśleć o wszystkich różnych doświadczeniach, które miałeś, wszystkich dziwacznych ludziach, których spotkałeś, i wielu życiowych lekcjach, które zdobyłeś podczas podróży. Brzmi ciekawie, prawda?
Teraz wyobraź sobie: musisz przedstawić prezentację, a Twój szef nalega, aby miała ona strukturę opowiadania historii, opartą na jego własnych badaniach. Gdzie w ogóle zaczynasz? Jak opowiadasz historię w slajdach programu PowerPoint?
Wierz lub nie, ale podstawowe elementy opowiadania historii w prezentacji są takie same, jak te używane w scenariuszach filmowych. Po prostu będą ułożone trochę inaczej; na przykład zamiast skryptu utworzysz slajdy. Zamiast przystojnych aktorów i aktorek, fotografami nadasz odpowiedni nastrój.
Zanurz się w szybki przegląd podstawowych elementów opowiadania historii i tego, jak przełożyć je na prezentację.
1. Charakter
Będziesz potrzebować głównego bohatera lub bohatera do prezentacji, tak jak w każdej historii. Muszą mieć cechy, do których Twoi odbiorcy mogą się odnieść, a także cel ich działań. Jedyna różnica w prezentacji polega na tym, że bohater nie musi być prawdziwą osobą: może to być koncepcja, taka jak ochrona środowiska lub obiekt, taki jak aplikacja, która zwiększa produktywność.
Kiedy przedstawiasz swojego głównego bohatera w prezentacji, nie musisz używać słów na slajdzie, aby to zrobić. Możesz użyć zdjęć tej osoby / koncepcji, a może nawet jednego lub dwóch opisowych słów, aby ustawić nastrój na każdym slajdzie podczas opowiadania o historii. Nie potrzeba żadnych dialogów ani długich akapitów.
2. Przeciwstawianie
Musisz stworzyć złoczyńcę lub siłę przeciwnika dla swojego bohatera w taki sam sposób, w jaki stworzyłeś głównego bohatera: używając jak najmniej słów na każdym slajdzie. Głównego bohatera i siłę przeciwnika można przedstawić w dowolnej kolejności, pod warunkiem, że mają wyznaczone miejsce w prezentacji, aby publiczność wiedziała, o co toczy się gra i komu kibicować.
Opozycja nie musi być przerażającym postrachem. W przypadku twojego scenariusza o podróży za granicę może być kilka drobnych zmartwień, które się sumują. Może boisz się wysokości, martwisz się, że nie dostaniesz e-maila od kogoś, na kim ci zależy w domu lub obawiasz się, że swędzące ukąszenia mogą być pluskwami. W przypadku obsługi jednej lub wielu opozycji w prezentacji upewnij się, że każdy z tych elementów ma własny wyznaczony slajd.
3. Ekspozycja
Ustawienie sceny w dowolnej opowieści zależy od użytego medium. Film może pokazywać malowniczą panoramę bujnej dżungli lub książka może opisać tę samą wizję za pomocą kwiecistego języka. Ekspozycja jest niezbędna, aby nadać kontekst bohaterowi i opozycji, odpowiadając na pytania typu: gdzie jesteśmy? co to za era? a co już wiem o tej sytuacji / miejscu? Ekspozycja wyznacza scenę i odsłania nastrój opowieści, często bez słów. Może również wywołać u publiczności poczucie oczekiwania. Kiedy historia zaczyna się w piwnicy w burzliwą noc, wiesz, czego się spodziewać.
Efekt ten można osiągnąć w prezentacji z wykorzystaniem fotografii, a nawet jednego opisowego słowa opisującego to, co otacza bohatera. Użyj tylu slajdów, ile potrzebujesz, aby nadać ton i pokazać dokładnie, gdzie twój główny bohater pasuje do tego świata. Może Twoja historia rozgrywa się w ruchliwym mieście, w którym po raz pierwszy pomyślałeś o pomyśle na swój produkt, a nawet o bulgoczącej wannie z hydromasażem. Daj widzom więcej niż tylko charakter: nadaj im kontekst.
4. Podróż
Podróż Twojej historii opisuje bitwy, zmagania, frustracje i inspiracje po drodze. W filmie możesz pomyśleć o podróży jako o części filmu, w której widz nie jest pewien, co się wydarzy. Czy bohaterowi odniesie sukces? Czy ziemia zostanie zniszczona przez płonący meteor?
W prezentacji podróż powinna zająć większość treści. Podaj widzom powody, dla których bohater powinien odnieść sukces, powody, dla których nie powinien, lub zapewnij slajdy typu „chwila napięcia”, które pozostawiają otwarte pytania, na przykład czy ten pomysł może przetrwać w nowej ekonomii? Celem tej podróży jest przeprowadzenie widzów przez pułapki i triumfy bohatera, zanim nada im ostateczny zwrot akcji.
5. Wniosek
Czy Twoja historia ma szczęśliwe zakończenie? Nie wszystkie filmy i książki to robią; pomyśl o tych chwilach, kiedy wyszedłeś z teatru z płaczem. Ale każda historia ma swoje zakończenie, nawet jeśli „ma być kontynuowana”.
W prezentacji Twój wniosek jest bezpośrednio powiązany z tym, co Twoi odbiorcy będą musieli zrobić dalej. Jeśli muszą zainwestować w firmę, aby Twój „bohater” mógł odnieść sukces, musi to być jasne. Jeśli malujesz obraz różowej przyszłości swoim produktem lub usługą, zrób to na koniec prezentacji. Najważniejszą częścią opowiadania historii w prezentacji w porównaniu z filmem lub książką jest to, że publiczność musi być bezpośrednio zaangażowana w samo zakończenie. Uczyń to połączenie tak wyraźnym, jak to tylko możliwe, na ostatnim slajdzie.
Mając wszystkie te 5 elementów, powinieneś być dobrze przygotowany do sformatowania swojej opowieści w ramach programu PowerPoint.
Potrzebujesz grafika?
Jeśli tak, możesz zostawić adres e-mail.
Skontaktujemy się z Tobą i może uda się nam, zrobić wspólnie coś świetnego?