BRANDING

Definicja i znaczenie

1. Czym jest branding?

Branding może być złożoną koncepcją, na której można się oprzeć.

W istocie chodzi o nawiązanie emocjonalnej więzi z ludźmi — zarówno z potencjalnymi klientami, jak i partnerami biznesowymi. Jeśli marka stanie się częścią ich tożsamości lub stylu życia, ludzie będą kupować od tej marki raz za razem.

Lojalność wobec marki oznacza długoterminową satysfakcję klientów i rentowność dla firm.

Jeśli chodzi o marketing, branding sprowadza się do jednego:

  • co ludzie powiedzą o Twoim produkcie lub usłudze?

Twoja marka powinna wywoływać w nich uczucia, gdy myślą o tym, jak Twoja firma robi rzeczy – a ponadto, czego doświadczają klienci.

2. Co oznacza branding?

Branding to niematerialna koncepcja, która jako całość pomaga ogółowi społeczeństwa rozpoznać firmę, produkt lub osobę. Odwołując się do uczuć i emocji docelowych klientów.

Branding to niekończący się proces ciągłego zarządzania pozycjonowaniem Twojej marki, aby pozytywnie wpłynąć na postrzeganie Twojego konsumenta.

Firmy i inne organizacje używają marek do identyfikacji. A logo i znaki towarowe to dwa popularne sposoby na to. Tożsamość marki często obejmuje również reputację firmy. Ponieważ kiedy ludzie słyszą nazwę firmy lub widzą jej logo, kojarzą tę markę z wszelkimi doświadczeniami, jakie z nią mieli. Mogą również mieć skojarzenia oparte na tym, co mówią o tym inni ludzie (tj. rekomendacje rówieśników).

3. Dlaczego branding jest tak ważny?

Oto kilka powodów, dla których branding jest ważny dla Twojej firmy:

Branding tworzy pierwsze wrażenie.

Pierwsze wrażenie mówi wszystko, prawda?

Stara zasada mówi, że pierwsze wrażenie robi się w ciągu pierwszych siedmiu sekund od spotkania z kimś lub obejrzenia strony internetowej. Tyle czasu zajmuje ludziom sformułowanie osądu.

Profesjonalna, przejrzysta i estetyczna tożsamość marki może komunikować wiarygodność w mniej niż siedem sekund.

Branding sprawia, że firma jest bardziej pożądana.

Chodzi o to, że marka ma być wykluczająca. Kupujesz ją jako symbol statusu.

I działa jako marka, ponieważ jeśli jest coś, co bogaci ludzie kochają najbardziej, to niepotrzebnie drogie symbole statusu, prawda?

Dopóki istnieje rynek odpowiedni dla Twojego produktu, dobrze ukierunkowana marka pozwoli Ci ładować wszystko, co chcesz.

Branding napędza lojalność klientów.

Dlaczego ludzie wciąż kupują iPhone’y? Miłośnicy Apple ustawiają się w kolejce na kilka dni przed wprowadzeniem produktu na rynek, aby być jednym z pierwszych na świecie z najnowszym. Ale dlaczego?

Nie dlatego, że to najlepszy telefon na świecie. Istnieje kilka porównywalnych i prawdopodobnie lepszych urządzeń.

Mniej chodzi o rzeczywisty telefon, a bardziej o markę zbudowaną przez Apple. Apple jako całość ma kultowych zwolenników, ale iPhone ma najsilniejsze zainteresowanie spośród wszystkich produktów Apple. Wszystko w iOS zostało zaprojektowane z taką intencją.

Łatwe w użyciu aplikacje, prosty i nowoczesny wygląd, aparat, dzięki któremu poczujesz się jak profesjonalny fotograf, oraz zaawansowane technologicznie funkcje, takie jak Face ID. Bez majstrowania przy ustawieniach i zawieszających się aplikacji. Telefon, który jest piękny, łatwy w obsłudze i działa: oto marka.

Gdy ludzie używają iPhone’a, znacznie częściej trzymają się go, przechodząc na nowsze modele. To samo można powiedzieć o tych, którzy preferują Androida. Kiedy identyfikujesz się z jedną marką bardziej niż z drugą, rozwijasz lojalność. Zmuszenie do zmiany po posiadaniu, powiedzmy, trzech iPhone’ów z rzędu, wymagałoby całkiem dużego wydarzenia, prawda?

Branding wspiera kulturę firmy.

Branding robi więcej dla Twojej firmy niż sprzedaż produktów. To także potężne narzędzie rekrutacyjne i HR.

Kultura firmy to zbiór przekonań i wartości, które podzielają wszyscy pracownicy. Twoja marka to definiuje. Aby marka była autentyczna, musi pochodzić od środka. Pracownicy muszą czuć to w swoim codziennym życiu zawodowym i być dumni, że mogą tam pracować.

Czemu? Ponieważ pracownicy mówią. Jeśli Twoja firma twierdzi, że cenisz swoich ludzi zewnętrznie, ale w Twojej firmie panuje bałagan związany z polityką biurową, dźgnięciem w plecy i niskim morale, klienci się dowiedzą.

Branding wzmacnia Twoje strategie marketingowe.

Spójna i łatwo rozpoznawalna tożsamość marki pomaga stymulować sprzedaż i działania marketingowe. W przypadku wszystkiego, od kreatywnych reklam po posty w mediach społecznościowych, użycie elementów wizualnych, które Twoi klienci natychmiast rozpoznają, sprawia, że wszystko przebiega płynnie.

Co bardziej prawdopodobnie zapamiętasz? Reklama wykorzystująca kolory i elementy znane z marki, którą widziałeś wcześniej, czy coś zupełnie nowego i niezwiązanego z Twoją dotychczasową wiedzą o marce?

Sprowadza się też do zaufania. Klienci ufają Twojej marce poprzez powtarzanie.

Krótko mówiąc, to sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji i skuteczne budowanie swojej reputacji. Branding nadaje produktom osobowość, buduje lojalność między klientami i firmami oraz wyznacza kierunek pracownikom. Ale na jeszcze bardziej podstawowym poziomie, jeśli masz markę, którą ludzie rozpoznają, są bardziej skłonni do kupowania tego, co sprzedajesz (lub polecania), ponieważ ci ufają. To prowadzi nas do następnego punktu…

4.Kroki w budowaniu marki

Aby stworzyć skuteczną markę, musisz przyjąć systematyczne podejście.

Oznacza to opracowanie strategii marki poprzez wykonanie tych pięciu kroków:

  1. Definiowanie idealnego klienta. Aby to zrobić, musisz odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań, takich jak: kim jest Twój klient? Jacy są: wykształcenie, zawód, gdzie mieszkają, płeć, dochody, zainteresowania i hobby, gdzie robią zakupy, jakie są ich codzienne wyzwania?
  2. Budowanie lub znajdowanie odbiorców. Zacznij od stworzenia solidnej historii marki, która opisuje, w jaki sposób i dlaczego rozpoczęła się Twoja firma, zademonstruj swoje możliwości, podkreśl, co czyni Cię wyjątkowym i pokaż, w jaki sposób Twój produkt lub usługa może przynieść korzyści Twoim potencjalnym klientom. Następnie możesz wykorzystać różne taktyki i kanały, aby znaleźć i zaangażować konsumentów, zaczynając od tworzenia treści, które przemawiają do wartości, przekonań i bolączek Twoich docelowych klientów, po angażowanie ich za pośrednictwem mediów społecznościowych, specjalistycznych forów lub płatnych reklam.
  3. Tworzenie wyjątkowej propozycji wartości. Propozycja wartości to tylko wymyślny sposób powiedzenia: „Co Cię wyróżnia i dlaczego klienci powinni a) się tym przejmować i b) kupować od Ciebie?” Może robisz najlepsze na świecie smoothie lub zupełnie nowy rodzaj tkaniny, którą firmy odzieżowe zabiłyby, aby dostać się w swoje ręce. Cokolwiek robisz, dlaczego jesteś w tym najlepszy? Musisz być w stanie jasno przekazać to odbiorcom jako część swojej marki.
  4. Identyfikując swoją wyjątkową obietnicę wartości dla nich. W co wierzysz? Jaką obietnicę możesz złożyć na rynku docelowym, którą Twoja marka spełni? Autentyczna marka nie tylko mówi, że wierzy w pewne wartości, ale pokazuje to poprzez działania. Na przykład Starbucks zawsze głośno mówił o swoim wsparciu dla etycznej uprawy kawy i zrównoważonego rozwoju. Zamiast tylko mówić, że w to wierzą, pokazują to poprzez certyfikaty na swoich kawach i wymieniają pochodzenie każdej z tych kaw. Ponadto opracowują roczny raport wpływu społecznego, aby ich działania opierały się na ich wartościach.
  5. Wybór wyglądu i stylu, który oddaje to, co oferujesz. Zatrudnij profesjonalnego projektanta brandingu, który stworzy Twoje logo i elementy wizualne. Nie bój się rozważać wielu wersji logo. Posiadanie ikony, którą można oddzielić od części słownej (tekstowej) Twojego logo, może dodać długoterminową wartość. Pomyśl o złotych łukach McDonalda lub czerwonych i żółtych kółkach Mastercard. Oba są rozpoznawalne same w sobie bez nazwy firmy, dzięki budowanej przez lata wartości marki. Gdy masz już logo, paletę kolorów i identyfikację wizualną, upewnij się, że wszystkie materiały wykorzystują je w celu zachowania spójności (wizytówki, kanały mediów społecznościowych, pliki aplikacji lub opakowania produktów, broszury itp.).

Chociaż niektórzy właściciele firm mogą zbudować swoje marki z dnia na dzień, najlepiej jest myśleć o budowaniu marki jako procesie wielomiesięcznym, a nawet wieloletnim. Wielu przedsiębiorców uważa za przydatne spotykanie się z innymi ludźmi z ich branży przynajmniej raz na kilka miesięcy w celu przeprowadzenia burzy mózgów na temat udoskonalania ich tożsamości i poprawiania wizerunku.

5. Często zadawane pytania dotyczące marki

Jakie są elementy brandingu?

Branding to coś więcej niż tylko nazwa i logo. Silna marka zbudowana jest na trzech kluczowych filarach: produktach lub usługach, strategiach marketingowych i designie. Chociaż te elementy mają kluczowe znaczenie dla sukcesu, ważne jest, aby zachować ich równowagę; zbytnie skupianie się na jednym z tych filarów może później powodować problemy. Zanim zaczniesz tworzyć markę swojej firmy, warto poświęcić trochę czasu na zastanowienie się nad każdym z tych trzech filarów i ich związkiem z Twoimi celami biznesowymi. Kiedy to zrobisz, będziesz mógł zacząć myśleć o tym, jak Twoja marka powinna być pozycjonowana w swojej niszy rynkowej.

Czym jest kapitał marki?

Twój kapitał jest jak cała twoja marka razem wzięta. Mówiąc najprościej: możesz pobierać więcej, gdy masz wysoki

kapitał marki. Cały wysiłek, jaki wkładasz w opowiadanie historii, jakość produktów, obsługę klienta, wygląd i styl, wartości, pokazywanie swoich możliwości, budowanie zaufania itp. – wszystko to zwraca się po tygodniach,

miesiącach i latach.

Czym jest tożsamość marki?

Tożsamość Twojej marki to wszystko, co możesz zobaczyć.

Tożsamość marki może obejmować:

– Logo

– Zabarwienie

– Typografia i czcionki

– Elementy wizualne, takie jak ilustracje lub fotografia

– Ikony

Co to jest pozycjonowanie marki?

Pozycjonowanie marki oznacza, że​​jesteś w stanie wyróżnić się na tle konkurencji. Musisz pozycjonować się w sposób, który odróżnia Cię od innych i pozwala na ugruntowanie wizerunku Twojej marki jako lidera, innowatora lub eksperta na Twoim rynku.

Czy jesteś fastfoodową wersją tego, co robisz, czy wersją restauracyjną Michelin? Nie ma nic złego w żadnej z tych opcji — istnieje rynek na obie — ale musisz wiedzieć, gdzie pasujesz do konkurencji.

Jakie są rodzaje brandingu?

Istnieje wiele rodzajów brandingu i można je podzielić na 3 główne grupy, którymi są: Branding osobisty, Branding biznesowy, Branding konsumencki.

  • Branding osobisty. Jest on powiązany z Tobą jako osobą lub profesjonalistą w dowolnej dziedzinie Twojej wiedzy, którą chcesz o sobie reprezentować.
  • Branding biznesowy. Odnosi się do budowania i ustanawiania tożsamości korporacyjnej dla firmy, produktu lub usługi, która została wprowadzona na rynek.
  • Branding konsumencki. Ten rodzaj marki określa, co konsumenci czują, myślą i robią po interakcji z tożsamością firmy, ofertą lub kampanią. Główny nacisk na branding konsumencki powinien być położony na kluczowej grupie docelowej, ponieważ w pierwszej kolejności chodzi o to, kto zamierza kupić produkt lub usługę Twojej marki.
Wniosek

Twoja marka to Twoje pierwsze wrażenie na kliencie. Kiedy wchodzą, dzwonią lub klikają, w ciągu siedmiu sekund wyrabiają sobie opinię o tym, jak godna zaufania jest Twoja firma.

Jak tak szybko zdobywasz to zaufanie?

Profesjonalny wizerunek: logo, projekt strony internetowej, kolorystyka i typografia.

Treści, które przemawiają do wartości, przekonań i bolączek Twoich docelowych klientów.

Doświadczenie, które zostało specjalnie zaprojektowane, aby czuli się ważni i bezpieczni (zwłaszcza podczas zakupów online).

Twoja marka jest potężnym narzędziem, które łączy Cię z odbiorcami i rozwija się od nieznanej do powszechnie znanej nazwy.

Ale to nie wszystko.

Silna marka również:

Definiuje i napędza wewnętrzną kulturę Twojej firmy

Sprawia, że ​​Twój marketing jest bardziej skuteczny

Uzasadnia strategie cen premium

Buduje utrzymanie i lojalność klientów